Julkaistu: 25.11.2019
Maanantaina 25. marraskuuta vietetään kiertotalouden merkkipäivää White Mondayta. Kampanjan avulla halutaan nostaa esille jo tuotettujen tavaroiden ja materiaalien käyttöiän pidentämistä kiertotaloushenkisesti. White Monday kulkee käsi kädessä tutkimustulosten näyttämää tietä - meidän tulee muuttaa kulutuskäyttäytymistämme.
-“White Monday on vaihtoehto Black Fridayn ylikulutukselle. Yli 100 yritystä eri maista kutsuu tutustumaan kierrätystuotteisiin ja tarjoaa vuokraus ja korjauspalveluiden tutustumistarjouksia. Me esitämme kuluttajalle helpon tavan shoppailla hyvällä omatunnolla - ilman, että maapallo rasittuu.” sanoo Henning Gillberg, White Mondayn perustaja.
Maapallo ei kestä nykyistä kulutustahtia
Tutkimukset osoittavat, ettei tavaramäärä tuo onnea. Sitran raportin mukaan jopa neljäsosa suomalaisista kärsii ilmastoahdistuksesta, eikä maapallomme kestä nykyistä tuotanto- ja kulutustahtia. Keskustelu kulutuskäyttäytymisen muutoksesta on Ruotsissa jopa johtanut termiin köpskam, ostoshäpeä. Tarvitsemme siis täyskäännöksen kulutustapoihimme.
Kiertotalous on vaihtoehto
Kiertotaloudessa ei kasvateta jätekasaa eikä tuhlata luonnonvaroja. Kuluttaja voi vuokrata tuotteita tarpeeseen, ostaa käytettyä ja korjauttaa rikki menneitä tavaroita. Kiertotaloudessa yhden roskasta tulee toisen aarre. Eräät yritykset keskittyvät raaka-aineiden käsittelyyn ja uusiojalostamiseen, kun taas toiset keksivät tavan muokata pois heitetty tuote uuteen tarpeeseen. Pidentämällä jo tuotetun tuotteen käyttöikää, saadaan sen suhteellista hiilijalanjälkeä laskettua huomattavasti.
Kiertotalouden uskotaan olevan the next big thing. Ellen MacArthur Foundation laskee kiertotalouden voivan vapauttaa jopa 1 800 miljardia euroa eurooppalaisille markkinoille. EU:n budjetti vuodelle 2019 on 165 miljardia euroa.
Nuoret näyttävät jo esimerkkiä. Tutkimusten mukaan milleniaalit tulevat peräänkuuluttamaan kierrätettäviä tuotteita ja palveluita, joita on helppo hankkia digitaalisesti. Olemme jo nähneet ensimmäisen muutoksen aallon. Musiikki- ja elokuvateollisuus on siirtynyt CD- ja DVD-levyjen tuotannosta suoratoistopalveluihin. Tuotetta ei tarvitse ostaa itselleen, vaan sen voi vuokrata kun haluaa. Mikä mahtaa olla seuraava tuoteryhmä?
White Monday keskittyy juuri tämänkaltaiseen kierrätyskuluttamiseen ja tuo palvelut ja tuotteet kuluttajien ulottuville. Merkkipäivänä 25.11. kannustetaan tutustumaan palveluihin, jotka tarjoavat kierrätettyjä tuotteita tai vuokraus- ja korjauspalveluita.
-“Tulevaisuus on kiertotaloudessa ja siksi tuemme White Mondayta. Miksi seurata virtaa jos voi aloittaa oman aallon?” sanoo Alexandra Davidsson, ruotsalaisen tiedostavan kuluttamisen järjestön Föreningen Medveten Konsumtion pääsihteeri ja White Mondayn järjestäjä.
Yli 300 yritystä, järjestöä ja vaikuttajaa näyttävät uutta suuntaa
Aloite sai alkunsa Ruotsissa 2017 ja on tänä syksynä kasvanut kansainväliseksi liikkeeksi, jossa on mukana yli 300 yritystä, järjestöä ja vaikuttajaa ympäri maailman. Kaikki kampanjan tukijat sanovat ei Black Fridaylle ja kannustavat kestävään kuluttamiseen.
-"White Monday järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa Suomessa ja se on heti herättänyt paljon kiinnostusta. Kampanjassa on mukana yrityksiä, jotka tarjoavat uusiokäytettyjä tuotteita ja jakamispalveluita. Lisäksi monet järjestöt haluavat ilmaista tukensa aloitteen tavoitteille muuttaa kulutuskäyttäytymistämme ja vähentää luonnonvarojen käyttöä." sanoo Tuuli Solhagen järjestöstä Natur och Miljö ja White Mondayn kampanjavastaava Suomessa.
Kiertonet on mukana White Mondayssä ja sen kunniaksi tarjoamme Kiertonet Premiumin kuukaudeksi käyttöösi veloituksetta (norm. 7,90 €/kk)!